REGULAMIN
Obsługi podróżnych, przewozu osób, bagażu i rzeczy wraz z polityką prywatności i RODO.
Regulamin Przewozów, obowiązujący w firmie RAFATEX.PL LS Spółka Z o.o., wprowadzony został zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (t. jeden.: Dz. U. Z 2000r. Nr 50 poz. 601 z późn. zm.)
I. Warunki Ogólne
1. Pasażer zawiera umowę przewozu poprzez nabycie biletu.
2. Przewóz pasażerów odbywa się w oparciu o odpowiedni bilet (jednorazowy, wieloprzejazdowy, miesięczny) ważny w określonym na nim terminie oraz wskazanej trasie przejazdu.
3. Pasażer ma obowiązek okazać kierowcy a także uprawnionej osobie w czasie podróży, bilet oraz dokument uprawniający do korzystania z ulgowego przejazdu, zgodnie z odpowiednimi przepisami.
4. Każdy pasażer może przewozić z sobą bezpłatnie jedno dziecko do lat 4, z zastrzeżeniem, że nie korzysta ono z oddzielnego miejsca do siedzenia.
5. Wsiadanie i wysiadanie z autobusu jest dozwolone wyłącznie w miejscach określonych w rozkładzie jazdy oraz wskazanych przez kierowcę autobusu.
6. Na autobus należy oczekiwać na przystanku autobusowym, w miejscu widocznym przez kierowcą co najmniej dziesięć minut przed planowanym odjazdem.
7. Wszelkie reklamacje i uwagi związane z wykonaniem umowy przewozu należy kierować w formie pisemnej na adres LS Spółka z o.o ul. Klasztorna 28/53,
33-300 Nowy Sącz lub w formie elektronicznej na adres biuro.lsspzoo@gmail.com
Firma RAFATEX.PL LS Spółka z o.o nie ponosi odpowiedzialności za bagaż oraz inne przedmioty pozostawione przez pasażera po zakończeniu podróży.
Firma nie prowadzi biura rzeczy znalezionych.
II. Bilet
1. Pasażer powinien niezwłocznie po nabyciu biletu w kasie lub u kierowcy sprawdzić prawidłowość wystawionego biletu, po odejściu przez podróżnego od kasy przewoźnik nie uwzględni reklamacji w tym zakresie. Okoliczności, w których możliwe jest odstąpienie od umowy przewozu szczegółowo reguluje ustawa
z dnia 15 listopada 1984. Prawo przewozowe.
2. Po rozpoczęciu podróży przekazywanie biletu innej osobie jest zakazane.
3. Za bilety skradzione lub zgubione nie będą wystawiane wtórniki.
4. Bilet uszkodzony z winy pasażera, zniszczony lub poprawiany jest nieważny.
5. Pasażerowie winni zachowywać bilet, do czasu zakończenia podróży.
6. W przypadku stwierdzenia przez uprawnione osoby braku ważnego biletu lub dokumentu uprawniającego do ulgowego przejazdu, pasażer jest zobowiązany pod rygorem usunięcia z pojazdu, do nabycia biletu do miejsca docelowego, na pasażera zostanie nałożona też opłata dodatkowa. Wysokość opłaty dodatkowej ustala się na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu ustalania opłaty dodatkowej z tytułu przewozu osób, rzeczy
i zwierząt oraz wysokość opłaty manipulacyjnej z dnia 20 stycznia 2005r. Wynosi ona 300zł.
III Bagaż
1. Kierowcy nie odpowiadają za umieszczanie bagażów pasażerów w luku bagażowym.
2. Bagaż oddany do przewozu w luku bagażowym powinien być zapakowany w taki sposób, aby nie uległ w czasie przewozu uszkodzeniu lub zniszczeniu.
3. Firma RAFATEX.PL LS SP Z o.o. przewozi bezpłatnie w pomieszczeniach bagażowych jedną sztukę bagażu na oddającego ten bagaż pasażera. Bagaże dodatkowe przewiezione będą w miarę możliwości.
4. Podróżny zobowiązany jest do uiszczenia opłaty za każdą dodatkową sztukę bagażu.
5. Na pokład autobusu można wziąć jedynie bagaż podręczny, którego rozmiary pozwalają na umieszczenie go na półkach nad głowami pasażerów lub pod fotelem.
6. Firma RAFATEX.PL LS SP Z o.o. zastrzega sobie prawo do odmowy przewozu bagażu o dużych rozmiarach (wózki dziecięce, rowery, narty, itp.) jeżeli
w opinii kierowcy, bagaż ten nie zmieści się do luku bagażowego lub zagraża bezpieczeństwu przewozu pasażerów i ich bagaży.
7. Zabroniony jest przewóz rzeczy niebezpiecznych mogącym wyrządzić szkodę osobom lub mieniu.
8. Rzeczy szczególnie cenne (gotówka, papiery wartościowe, biżuteria, elektronika) oraz posiadające wartość naukową winny być przewożone wyłącznie jako bagaż podręczny.
IV. Naruszenie porządku
1. Radia i inne urządzenia grające w tym instrumenty muzyczne nie mogą być używane w trakcie podróży. Pasażerowie mogą słuchać własnych urządzeń pod warunkiem, że nie są one słyszalne przez innych.
2. Zabronione jest picie alkoholu w autobusach oraz przebywanie w nich osób znajdujących się pod wpływem alkoholu.
3. Zabrania się palenia tytoniu, e-papierosów oraz innych substancji.
4. Zabrania się zajmowania miejsc oraz pozostawania na pokładzie autobusu pasażerom będącym pod wpływem narkotyków, lub innych substancji odurzających.
5. Kierowca lub osoba uprawniona może usunąć z autobusu osobę lub osoby szczególnie uciążliwe dla podróżnych.
6. Zabrania się wyrzucania z autobusu jakichkolwiek przedmiotów.
7. Pasażerowie odpowiadają za szkody wyrządzone firmie RAFATEX.PL LS SP Z o.o. oraz innym pasażerom. W razie wykrycia uszkodzenia bądź widocznego zanieczyszczenia autobusu pasażer zobowiązany jest do pokrycia powstałej szkody.
8. Za zmianę trasy przejazdu, opóźnienie lub odwołanie kursu powstałe z winy pasażera, może zostać naliczona kara regulaminowa w wysokości do 900 zł.
9. Za zabrudzenia, zniszczenia, dewastację elementów wyposażenia autobusu odpowiada osoba, która się tego dopuściła. Na poczet pokrycia strat, sprzątanie lub naprawę może zostać naliczona kara regulaminowa w wysokości od 300 zł do 900 zł. Za szkody powyżej tej kwoty, sprawa zostaje skierowana do Komendy Policji w Nowym Sączu.
V. Przewożenie Zwierząt
1. W autobusach RAFATEX.PL LS SP Z o.o. dopuszcza się przewożenie zwierząt domowych w rozumieniu przepisów o ochronie zwierząt. Zwierzęta powinny być przewożone na kolanach pasażera w specjalnych pojemnikach (transporterach) przeznaczonych do ich transportu. Firma LS SP Z o.o. nie przewozi psów ras uznanych za niebezpieczne oraz psów znacznych rozmiarów, mogących przeszkadzać innym podróżnym.
2. RAFATEX.PL LS SP z o.o. nie przewozi żadnych zwierząt jadowitych lub w inny sposób niebezpiecznych dla człowieka.
3. Przy zgłoszeniu zwierzęcia do przewozu należy okazać kierowcy dokument potwierdzający aktualne obowiązkowe szczepienia lub świadectwo zdrowia dla przewożonych zwierząt, zgodnie z odpowiednimi przepisami, dotyczącymi zwalczania chorób zakaźnych zwierząt.
4. Opłata za przewóz zwierząt przewożonych w transporterach równa się cenie biletu- jeżeli nie jest ono trzymane na kolanach pasażera Wyjątek stanowią psy przewodnicy towarzyszące osobom niewidomym oraz zwierzęta przewożone na kolanach pasażerów w specjalnych transporterach (nie zajmujące osobnego miejsca).
5. Kierowca ma prawo odmówić przewozu zwierzęcia, jeżeli zagraża to bezpieczeństwu pozostałych pasażerów lub może powodować uciążliwość dla pozostałych podróżnych, w szczególności z powodu przykrego zapachu albo drażliwości zwierzęcia.
VI. RODO -Ogólna klauzula informacyjna
Realizując przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej: „RODO”, informujemy o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz o przysługujących Państwu prawach z tym związanych.
-
Administratorem Państwa danych osobowych jest Firma LS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą przy ul. Klasztornej 28/53, 33-300 Nowy Sącz– dalej: „LS SP Z o.o.”; z Administratorem można kontaktować się w następujący sposób:
-
listownie, na adres siedziby LS SP Z o.o.;
-
pod adresem e-mail: biuro.lsspzoo@gmail.com;
-
telefonicznie: 533 389 305;
Państwa dane osobowe nie będą wykorzystywane do celów innych niż te, dla których zostały pierwotnie zebrane.
-
-
Dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celów przetwarzania lub przez okres wskazany przepisami prawa,
w szczególności przepisami dotyczącymi rachunkowości i archiwizacji dokumentów. -
Posiadają Państwo prawo do:
-
żądania dostępu do swoich danych osobowych oraz uzyskania ich kopii – zgodnie z art. 15 RODO;
-
sprostowania (poprawienia) i uzupełnienia danych, gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne – zgodnie z art. 16 RODO;
-
żądania usunięcia swoich danych osobowych – zgodnie z art. 17 RODO;
-
żądania ograniczenia przetwarzania swoich danych osobowych – zgodnie z art. 18 RODO;
-
przenoszenia swoich danych osobowych – zgodnie z art. 20 RODO;
-
wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych – zgodnie z art. 21 RODO;
-
cofnięcia zgody w dowolnym momencie, w sytuacji gdy Państwa dane są przetwarzane na podstawie uzyskanej zgody, przy czym jej wycofanie nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
W celu skorzystania z ww. praw należy skontaktować się z Administratorem wykorzystując powyższe dane kontaktowe;
-
-
Przysługuje Państwu prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w przypadku uznania, że LS SP Z o.o. przetwarza Państwa dane z naruszeniem przepisów RODO.
-
W oparciu o Państwa dane osobowe LS SP Z o.o. nie będzie podejmował decyzji opartych na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym decyzji będących wynikiem profilowania w rozumieniu RODO, które miałyby wpływ na Państwa sytuację prawną lub mogłyby w inny sposób wpływać na Państwa prawa lub obowiązki.
Informacje o przetwarzaniu danych osobowych w związku z wystawieniem biletu jednorazowego/miesięcznego (wg wszystkich ulg ustawowych)/okresowego/wieloprzejazdowego/ faktury.
-
Przetwarzanie Państwa danych osobowych w zakresie niezbędnym do wystawienia biletu jednorazowego/miesięcznego (wg wszystkich ulg ustawowych)/okresowego/wieloprzejazdowego/faktury, w tym Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP), odbywa się przetwarzane na podstawie art. 23 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r., Nr 101, poz. 926 z późn. zm.), odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 pkt c) RODO (tj. przetwarzanie jest w tym przypadku niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze), w zw. z art. 106b ust. 5 lub w zw. z art. 106e ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur.
-
Państwa dane osobowe mogą zostać udostępnione podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa, np. organom kontroli.
-
Państwa dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 112 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z art. 70§1 Ordynacji podatkowej).
-
4. Udostępnienie przez pasażera danych osobowych w zakresie wskazanym w pkt 1, jest obowiązkowe, na podstawie art. 33a ust. 1 i 7 ustawy prawo przewozowe z dnia 15 listopada 1984 r. (t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 1173 z późn. zm.).
-
W pozostałym zakresie udostępnienie przez pasażera danych osobowych jest dobrowolne, przy czym, w zakresie, w jakim, zgodnie z niniejszym regulaminem podanie danych osobowych jest niezbędne do zawarcia umowy przewozu, lub rozpatrzenia reklamacj lub wystawienia fv i, przewoźnik może odmówić pasażerowi, który nie udostępni wskazanych powyższej danych osobowych zawarcia umowy przewozu, lub przyjęcia reklamacji lub wystawienia fv.
Zmiany polityki prywatności
LS SP Z o.o zastrzega sobie prawo do zmiany polityki prywatności poprzez opublikowanie nowej polityki prywatności na stronie www.rafatex.pl. Zmiany mogą nastąpić w dowolnym czasie, a użytkownicy serwisu nie muszą zostać o tym fakcie powiadomieni.
VII. KONTROLA
1. Kontroli dokumentów przewozu mają prawo dokonywać kierowca oraz uprawniony przez przewoźnika kontroler.
2. Osoba dokonująca kontroli:
a. jest uprawniona do nakładania i pobierania za pokwitowaniem należności związanych z wykonywanym przewozem oraz opłat dodatkowych za brak ważnego biletu;
b. ma prawo żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości pasażera oraz dokumentu poświadczającego uprawnienia do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu;
c. przeprowadza kontrolę biletów w pojeździe i przy wyjściu z pojazdu.
3. Kierowca przeprowadza kontrolę dokumentów przewozu przy wejściu pasażerów do autobusu.
4. Kontroler powinien być wyposażony w identyfikator, który jest zobowiązany okazywać w sposób czytelny dla pasażerów.
5. Identyfikator, o którym mowa w Rozdziale VII punkt 4 Regulaminu powinien zawierać:
a. nazwę przewoźnika lub organizatora publicznego transportu zbiorowego,
b. numer identyfikacyjny osoby dokonującej kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu,
c. zdjęcie kontrolującego,
d. zakres upoważnienia,
e. okres ważności,
f. pieczęć i podpis przewoźnika.
6. W toku kontroli pasażer ma obowiązek okazać na wezwanie osoby dokonującej kontroli posiadane dokumenty przewozu.
7. W przypadku, gdy osoba dokonująca kontroli w trakcie przewozu stwierdzi, iż pasażer nie posiada ważnego lub odpowiedniego dokumentu przewozu pasażer jest obowiązany do uiszczenia właściwej należności za przewóz oraz opłaty dodatkowej w kwocie określonej w obowiązującym cenniku.
8. Osoba dokonująca kontroli jest uprawniona do pobrania należności i opłat, o których mowa w punkcie poprzedzającym.
9. W razie nieuiszczenia przez pasażera należności i opłat, o których mowa w Rozdziale VII pkt 7 Regulaminu, bezpośrednio osobie dokonującej kontroli, osoba dokonująca kontroli wystawia wezwanie do zapłaty określające termin i sposób płatności wskazanych w nim należności.
10. Pasażer jest obowiązany do przyjęcia wezwania, o którym mowa powyżej, oraz do uiszczenia wskazanej w nim kwoty w terminie i w sposób określony w tymże wezwaniu. W razie odmowy przyjęcia wezwania przewoźnik wysyła w/w wezwanie na adres wskazany na dokumencie tożsamości pasażera, i obciąża pasażera kosztami wystawienia i wysłania wezwania.
11. Przewoźnik lub osoba dokonująca kontroli ma prawo:
a. w razie odmowy zapłacenia należności - żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości i danych adresowych pasażera,
b. w razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości pasażera - ująć pasażera i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z przepisami prawo zatrzymania pasażera i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości,
c. w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony - zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu.
12. W przypadku, o którym mowa w Rozdziale VII pkt 11 lit b) Regulaminu, do czasu przybycia funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych, pasażer obowiązany jest pozostać w miejscu przeprowadzania kontroli albo w innym miejscu wskazanym przez osobę dokonującą kontroli.
VIII. Cennik opłat dodatkowych
Przejazd bez biletu |
Przejazd bez ważnego dokumentu uprawniającego do ulgi |
Zatrzymanie bądź zmiana trasy przejazdu. Podwiezienie na posterunek Policji w celu wylegitymowania lub ustalenia tożsamości; odwołanie kursu, opóźnienie z winy pasażera |
Na poczet pokrycia strat, sprzątania lub naprawę spowodowane przez zabrudzenia, zniszczenia, dewastację elementów wyposażenia autobusu odpowiada osoba, która się tego dopuściła. |
Opłata manipulacyjna pokrywająca czynności związane z brakiem podczas kontroli biletu miesięcznego lub dokumentu uprawniającego do korzystania z bezpłatnego lub ulgowego przejazdu przedłożonego w terminie 7 dni od dnia kontroli |
300,00 zł |
240,00 zł |
900,00 zł |
300,00 zł-900,00 zł |
30,00 zł |
Uregulowanie opłaty podczas kontroli lub w terminie do 3 dni po dacie kontroli |
||||
210,00 zł |
170,00 zł |
Podstawa Prawna:
Ustawa z dnia 15 listopada 1986 r. Prawo Przewozowe Dz. U. z 2000 r. nr 50 poz 601. z późniejszymi zmianami.
Kontrolę wykonuje: Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe „ANEX” ul. Lwowska 77, 38-200 Jasło., Tel: 605-104-393. mail: puhanex@interia.pl
Brakujące podczas kontroli dokumenty (bilet miesięczny, legitymację uprawniającą do ulgi) należy wysłać w terminie do 7 dni na adres siedziby przedsiębiorstwa „ANEX” /potwierdzoną kserokopię brakującego podczas kontroli dokumentu oraz kserokopię dokonanej wpłaty opłaty manipulacyjnej na konto przedsiębiorstwa.
Nr rachunku: 45 1050 1458 1000 0092 7896 5661 ING Bank Śląski S.A. Oddział w Jaśle
IX. Reklamacje
1. Wszelkie reklamacje wynikające z realizacji umowy przewozu można kierować w formie pisemnej na adres biura przewoźnika – ul. Długosza 43/2 33-300 Nowy Sącz lub na e-mail: biuro@rafatex.pl lub biuro.lsspzoo@gmail.com
2. Reklamacje może składać wyłącznie pasażer. Za małoletniego reklamacje składa jego przedstawiciel ustawowy.
3. Reklamacja powinna zawierać:
a. datę sporządzenia reklamację;
b. imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedzibę) przewoźnika;
c. imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedzibę) osoby składającej reklamację;
d. tytuł oraz uzasadnienie reklamacji;
e. kwotę roszczenia (oddzielnie dla każdego dokumentu przewozowego);
f. wykaz załączonych dokumentów;
4. podpis osoby uprawnionej do wniesienia reklamacji. Do reklamacji powinny być dołączone, odpowiednio do przedmiotu roszczenia, oryginały dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu (w szczególności bilet na przejazd, kwit bagażowy) oraz potwierdzone kopie innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością roszczenia, w tym poświadczających uprawnienia do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów.
5. Przewoźnik rozpatruje reklamacje w terminie 30 dni od dnia ich doręczenia na adres przewoźnika wskazany w pkt 1. Jeżeli reklamacja nie spełnia warunków określonych w Regulaminie, przewoźnik wzywa reklamującego, aby usunął te braki w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Wówczas za datę wniesienia reklamacji przyjmuje się datę otrzymania przez przewoźnika uzupełnionej reklamacji.
X. Postanowienia końcowe
1. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym Regulaminie zastosowanie mają powszechnie obowiązujące prawa, w tym w szczególności przepisy ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 1173 z późn. zm.) oraz przepisy Kodeksu cywilnego.
2. Przewoźnik zastrzega sobie możliwość zmiany warunków przewozu określonych w niniejszym Regulaminie.
3. Dokonane zmiany Regulaminu nie mają zastosowania do umów przewozu, zawartych przed dniem wejścia w życie w/w zmian.
4. Dniem wejścia w życie zmian Regulaminu jest dzień ich udostępnienia do publicznej wiadomości.
5. Postanowienia niniejszego Regulaminu wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2024 r.